ГЛАВА 35
За това, че е нужно да се покоряваме с простота на предстоятеля си в Господа, да приемаме без колебания заповедите от него като Божии заповеди, да не размишляваме дълго за тях и да не ги поправяме, дори сега да ни изглеждат неполезни
От Григорий Двоеслов
Преблагочестивият епископ Фортунат избави с молитвата си един бесноват и лукавият дух напусна човека. Но вече се свечеряваше и духът прие образ на странник. След това започна да обикаля из града и да крещи:
- Ето какво направи с мен епископ Фортунат! Вижте как изгони странник от килията му! И сега търся място, за да отдъхна, но никъде в града му не мога да намеря подслон!
Един човек, който заедно с жена си и децата си седеше край огъня, чу тези викове. Повика беса и го разпита как бе постъпил с него епископът. След това го пусна в дома си и го покани да седне заедно с тях край огнището. Той седна и тъкмо щяха да започнат разговор, когато лукавият дух влезе в детето на домакина, хвърли го в огъня и мигновено го уби. И тогава нещастникът разбра кого бе прогонил епископът и кого бе приел самият той. Така той от опит узна какво е да смяташ себе си за по-добър и по-гостоприемен от епископа.
Из житието на свети Евтимий
В Лаврата на преподобния наш отец Евтимий имаше един брат, родом от Азия, на име Авксентий, който умееше да се грижи за мулета. Дометиан, икономът на манастира, го уговаряше да поеме това послушание, но онзи все отказваше и не слушаше иконома.
А това дело бе нужно и необходимо. Икономът взе със себе си презвитерите Йоан и Кирион и заедно с тях пак започна да моли Авксентий да поеме това послушание. Но той продължаваше да не слуша. Дойде събота - денят, в който бе позволено да се обръщат към великия Евтимий. Икономът докладва на преподобния за всичко, което се отнася за Авксентий. Той незабавно праща да повикат брата и започва да го увещава: „Следваш само собствената си воля и се отклоняваш от послушание, което е нужно за цялото братство. Не бъди толкова упорит и непослушен“.
Авксентий не се засрами нито от увещанията, нито даже от самия вид на стареца и продължи да се опъва. Какви ли не предлози намираше, за да настоява На своето. Ту се оплакваше, че е чуждоземец тук и не знае местния език, ту се оправдаваше с плътските похоти и множеството козни на лукавия.
Врагът - каза той - ще забележи, че съм далече от вас, ще ме отклони от правия път и ще ме направи оръдие на злобата си. И после, тъй като ще свикна със суетата и грижите, а за останалото ще забравя, ще загубя мира си и душевния си покой.
Така говореше той и за да му отвлече вниманието, постоянно изтъкваше душевредността на послушанието.
В отговор на това великият Евтимий възрази:
Ще се молим на Бога, чедо, да не получиш никаква вреда заради послушанието си. Защото Сам Той каза: „Дойдох не за да Ми служат, а за да послужа“ (ср. Мат. 20:28). И още: не търся Моята воля, а волята на Отца, Който Ме е пратил (Йоан. 5:30).
Но Авксентий се заопъва още повече и изобщо не мислеше да отстъпва. Тогава божественият Евтимий се обърна по-строго към него:
Ние, чедо, те посъветвахме нещо, което според нас би било от полза за самия теб. Но ти остана при непослушанието си и ще узнаеш като никой друг какъв е плодът на непослушанието.
Великият още не бе успял да доизговори думите си, когато - не зная как - тялото на Авксентий се сгърчи и нещастният се строполи на земята. Можеше само да бъде съжален за провинението си. Душите на намиращите се наоколо братя се изпълниха със състрадание - толкова жалък изглеждаше той. Започнаха да молят и умоляват Евтимий да помогне на Авксентий, който продължаваше да лежи на земята и да плаща прескъпо за непослушанието си. А Евтимий вече и сам бе готов да се смили над непослушника и твърдоглавеца. Хвана Авксентий за ръката и го вдигна. По цялото тяло на Авксентий още пробягваха и го измъчваха тръпки. Но тогава Евтимий, като постави върху него вместо лекарство кръстен знак, избави човека от мъчения и го изцели.
Авксентий дойде на себе си. Спомни си за непослушанието си и за бедата, която го сполетя. Осъзна и че единствената причина за това бе неговото неподчинение. Съвестта започна да го мъчи и страшно разкаяние обзе душата му. Тогава той падна в нозете на Евтимий и го помоли за прошка за случилото се, помоли го и за ходатайство в бъдеще. Евтимий начаса му прости, а и как да не се смилиш над този, на когото току-що си бил разгневен? И като си изпроси молитвата на преподобния, братът охотно и с радост пое послушанието да се грижи за мулетата.
Така наказанието Господне по словото на Божественото Писание отваря ушите (Ис. 50:5 - според превода на седемдесетте) и изправя ума. Този, който по-рано грешеше с непослушание, бе наказан и започна охотно да слуша.
Из житието на свети Пахомий
Ученикът на Великия, Теодор, за когото вече бе споменато (в 15 гл.), бе млад на възраст, но Духът го укрепваше и той много преуспя в добродетелта. Във всичко подражаваше на учителя си и заради Бога му се подчиняваше като на Самия Господ. Но е възможно да обучиш душата на търпение само ако я закалиш в много трудности. Затова, когато даваше едни или други разпореждания, старецът често изпитваше ученика. Например заповядваше на Теодор да направи нещо, после идваше и го смъмряше за всичко, което той бе извършил изключително добросъвестно. След това му заповядваше точно обратното, а за това, което Теодор вече бе направил, казваше, че всичко е неправилно. Така той постоянно заставяше Теодор да се бори с помисъла на самолюбието.
А Теодор приемаше добросъвестно упреците на духовния си отец и оставаше непоколебим. Даже не се опитваше да възразява или да се оправдава пред него. А на всички останали свети Пахомий казваше за него, че е изкусен подвижник и истински Христов раб.
- Много неща - казваше Теодор - изглеждат на неопитните едни, но вещите хора ги тълкуват по съвсем друг начин. Ето и аз, грешникът, трябва да оплаквам себе си, докато Господ не поправи сърцето ми към добро и не стана достоен за послушанието, което светите отци имаха. Защото без Божията помощ всичко, което човек прави, и даже самата увереност в себе си, е прах и пепел.
Из повествованието за пътуванията на свети апостол Петър, изложено от свети Климент
Първовърховният апостол Петър вече трябваше да напусне тукашния живот. И ето, веднъж, в ден, в който цялата община се събра в Рим, той ме хвана за ръка и като застана насред църквата, каза:
- Чуйте ме, чеда и братя! Пътят ми наближава към края си и сега ви ръкополагам за епископ Климент. Поверявам му проповедта от катедрата, предавам му и властта да връзва и да развързва. Той добре познава каноните на Църквата и ще връзва онова, което трябва да бъде вързано, и ще развързва онова, което трябва да бъде развързано.
Слушайте го и помнете: който огорчава епископа, защитника на истината, той съгрешава пред Христа и гневи Бога, Отца на всичко, и затова няма да живее. Но вие не забравяйте винаги да въздавате чест и да се покорявате на вашия отец. Тогава и за вас, пасомите, ще има полза, и той ще ви стане истински пастир, а не наемник, и ще се грижи за стадото. Казах и пак повтарям: който огорчава пастира и учителя в Божието дело, той огорчава Божия Дух, тъй като управлението на пастира е място и седалище на Светия Дух. И който отхвърля словото на епископа, той отхвърля словото на Христа и е законопрестъпник.
Из Патерика
Един старец разказа как веднъж свети Василий посетил един манастир. След нужното поучение попитал игумена:
Има ли при теб някой брат, който да притежава послушание?
Тук всички са твои раби и всички се стараят да се спасят, владико - му отговорил старецът.
Тогава светият пак го пита:
А има ли при теб някой, който да притежава истинско послушание?
Тогава старецът му посочил един брат и Василий го назначил да прислужва на трапезата. Щом се нахранили, братът донесъл на светителя вода да си умие ръцете. Той си умил ръцете и казва:
Ела и аз да умия ръцете ти.
Братът се подчинил и Василий сам започнал да му полива вода. След това свети Василий пак му казва:
Като ида в олтара, ми напомни да те ръкоположа за дякон.
Онзи изпълнил това, без да разсъждава. И за това послушание светият го ръкоположил за презвитер и го взел в епархията си.
Разказаха за авва Силуан, че имал ученик на име Марко. Този ученик имал голямо послушание. Бил писар и старецът го обичал за послушанието му. А старецът имал още единайсет ученици. Те се огорчавали, че Силуан обича Марко повече от тях, и се оплакали на старците. Веднъж старците отишли приавва Силуан и започнали да го упрекват за държанието му с учениците. Тогава Силуан излязъл от килията си и ги повел със себе си. Започнал да обикаля по килиите на братята - чукал на всяка килия и казвал:
Брат еди-кой си, излез, имам нужда от теб.
Никой от тях не излязъл веднага. Отишъл и до
килията на Марко, почукал и също казал:
Марко!
Щом чул гласа на стареца, Марко веднага изскочил навън. Старецът му дал послушание и казва на старците:
Вижте, отци, а къде са останалите братя?
След това Силуан влязъл в килията на Марко и
попаднал на ръкоделието му - в мига, когато старецът го повикал, Марко току-що започнал да пише. И дори не довършил започнатото, но го оставил наполовина написано. Силуан забелязал това, изнесъл книгата и я показал на старците.
Наистина, авва - рекли му старците, - и ние обичаме този, когото ти обичаш, понеже Сам Бог го обича.
Разказаха за същия авва, че веднъж се разхождал в скита заедно с други старци и искал да им покаже послушанието на един свой ученик (за което и самият той обичал този ученик). Видял едно диво прасе и казва на ученика:
Чедо, виждаш ли онова биволче?
Да, авва - отговорил му ученикът.
Виж какви здрави рога има - пак казал старецът.
Да, авва - отговорил ученикът.
Дори старците се смаяли от отговора му и получили голяма полза от послушанието му.
Разказаха за авва Муис, че авва Саин му бил ученик. Веднъж старецът, за да го изпита, му рекъл:
Иди окради някого.
Онзи отишъл и заради послушанието започнал да краде братята, благодарейки на Бога за всичко. А старецът вземал от него откраднатото и тайно го връщал обратно на братята.
Старецът разказа:
„Веднъж отидох при авва Сисой, а той живееше в Клисма. Помолих го да ми каже слово, но той отговори:
Прости ми, аз съм прост човек.
Тогава отидох при авва Ор и авва Атре. Авва Ор бе болен от осемнайсет години. Поклоних им се и ги помолих да кажат слово.
Какво да ти кажа - отговори авва Ор. - Иди и прави каквото считаш за нужно. Бог винаги е до тези, които се самопринуждават.
Авва Ор и авва Атре бяха от различни краища, но между тях винаги цареше пълно съгласие, чак до кончината им. Голямо бе и послушанието на авва Атре, но и смиреномъдрието на авва Ор не бе малко. Прекарах няколко дни при тях, наблюдавах живота им и видях много удивителни неща. Ще разкажа следното.
Някой им донесе неголяма риба. Авва Атре искаше да я сготви за стареца и я режеше. Но авва Ор го повика и той остави ножа в рибата, без да нареже
парчето докрай. Удивих се от дълбочината на послушанието, защото той дори не каза: „Почакай малко, eй сега, само да донарежа рибата“. Попитах авва Атре:
Откъде имаш такова послушание?
Не аз имам послушание - отговори авва Атре, - а старецът. Ако искаш, ела да видиш какво послушание има той.
Той започна да пече рибата и нарочно я прегори. След това я даде на стареца, който я изяде и не каза нищо.
Вкусна ли е рибата, отче? - попита го авва Атре.
Много вкусна - отговори старецът.
После му поднесе още една, по-малка, но добре приготвена.
Старецът започна да яде, а авва Атре казва:
Прегорих я, отче...
Да - отвърна старецът, - малко си я прегорил.
Сега виждаш ли какво послушание има старецът? - ми каза после авва Атре.
Тръгнах си от тях, но се стараех да спазвам според силите си всичко, което бях видял при тях“.
От свети Ефрем
Един брат попита стареца:
Аввата ми нареди да ида в пекарната и да направя хляб за братята. Но работниците са миряни и говорят неприлични неща, а на мен не ми прилича да ги слушам. Какво да правя?
Нима не си виждал - отговори му старецът - как всички деца заедно си учат уроците? Всеки учи своя урок, а не чуждия. Така и ти: внимавай в себе си и изследвай сърцето си. А ако те нападат страсти, открий това на аввата и направи каквото каже. Защото той по-добре от теб знае какво е полезно за теб.
От авва Исаия
Ако твоят авва те изпрати на чуждо място по някаква работа, го попитай: „Къде искаш да отида? Какво точно ти трябва?“. И каквото ти каже, това и направи. Не прави нищо нито повече, нито по-малко от това, даже на сиромах не давай милостиня, без предварително да си попитал аввата. А ако направиш нещо без негово знание, тайно, ще съгрешиш.
8. От свети Варсануфий
В кои дела е нужно да отсичам волята си? - попита един брат стареца. - В добрите, в тези, които не са нито добри, нито лоши, или в тези, които изглежда, че нарушават Божия заповед? А ако стане ясно, че някоя заповед превъзхожда моето състояние, трябва ли да се откажа от нея - понеже нали после ще ми донесе скръб и смущение?
Старецът отговори: Брате, който иска да бъде монах, в нито едно дело не бива да има собствена воля. И Господ ни учи на това, когато казва: „Дойдох в света не за да върша Моята воля“ (ср. Йоан. 6:38). Който се кани да върши някои неща, а да се отказва от други, той или показва по-голяма разсъдителност от заповядалия му, или бесовете са се подиграли с него. Впрочем и едното, и другото е лошо и е от бесовете, тъй че във всичко трябва да се покоряваш на аввата, който ти заповядва, носи отговорност за теб и ще даде отговор за теб. А ако заповедта ти се струва прекалено тежка, попитай го и предостави въпроса на неговия разум.
А ако братята са ти заповядали нещо и ти виждаш или считаш, че то е вредно и надвишава силите ти, пак питай аввата. И каквото каже той, това и направи. Ако поискаш да различаваш не само постъпките, но и хората, ще си навлечеш скръб. Тъй че, ако делото ти се струва добро, прояви послушание към братята. А когато помисълът ти се колебае или делото не ти е по силите, или пък е вредно, обърни се към аввата и постъпи както той прецени. Той знае какво да прави и как да се погрижи за душата ти, тъй че бъди спокоен и вярвай, че всичко, което ти казва, е от Бога. И нищо, което е полезно в Господа, не носи скръб или смущение. От доброто не може да има никакво зло. Всяко добро дърво дава добри плодове (Мат. 7:17).
А какво означава някой да отсича волята си? - попита братът.
Брате - отговори старецът, - който отсича волята си, преуспява в Бога. Това означава, че трябва да отсичаш волята си и да изпълняваш волята на светиите в това, което изглежда добро. А в лошото и сам ще избегнеш онова, което не подобава.
За това, колко е грешно да не се покоряваш на духовния си учител и да роптаеш срещу него. И за това, че на християнина не му приляга да възразява или да се оправдава. Винаги трябва да се бори със собствената си воля и да не се противи на изобличението, а да го обича
Из Пандектите на Антиох
Братя, не бива да роптаем без повод (а даже и ако ни се струва, че има повод), а винаги трябва да бъдем послушни и благодарни на Бога и на тези, които Господ е поставил над нас. А ако роптаем за нещо, ще заприличаме на престъпните и неблагодарни иудеи, които роптаеха срещу Този, Който се грижеше за тях, както е написано: И заропта цяото общество Израилеви синове срещу Моисея, а Мойсей каза: Вашият ропот не е против нас, а против Господа (Изх. 16:2, 8). Заради ропота си всички те погинаха в пустинята.
А и потомците им унаследиха съвсем точно неблагодарността и непослушанието на бащите си. Те роптаеха ту срещу учениците на Господа: защо ядете и пиете с грешници? (Лук. 5:30), ту срещу Самия Спасител, когато Той каза: Аз съм живият хляб, слязъл от
небето (Йоан. 6:51). Затова и Господ им рече: никой не може да дойде при Мене, ако му не бъде дадено от Моя Отец (Йоан. 6:65), тоест ако Отец не види, че този човек е послушен, благодарен и не роптае като нас.
И работниците, които бяха дошли първи, роптаеха срещу на стопанина на къщата, казваха, че той е повикал другите работници в единайсетия час, а дава еднаква заплата на едните и другите, и така нататък. Но стопанинът им отговори: Приятелю, аз те не увреждам; нали за динарий се съгласи ти с мене? Вземи своето и си иди (Мат. 20:13-15).
Само че къде ги праща Той? Ясно е, че при тези, които са от лявата Му страна, във вечния огън, приготвен за дявола и неговите ангели. Това се вижда по-нататък от думите, е които Той изобличава работниците в лукавство и завист: Или окото ти е завистливо, задето съм добър?
От авва Марк
Който изпълнява послушание със своеволие, е прелюбодеец, както казва и Премъдростта (ср. Сир. 32:17 и Притч. 6:31-33), и поради недостиг на разум търпи скърби и безчестие. Както няма нищо общо между водата и огъня, така няма нищо общо и между оправдаването и смирението. Ако искаш да се спасиш, възлюби словото на истината и никога не бъди толкова безразсъден, че да избягваш изобличения. Словото на истината обръщаше към покаяние рожби ехиднини и им внушаваше да бягат от бъдещия гняв (вж. Лук. 3:7). Който приема словото на истината приема Словото Божие. Защото Господ каза: Който приема вас, Мене приема (Мат. 10:40). Разслабеният когото спуснаха през покрива, е грешник, когото вярващите изобличават заради Господа. Заради тяхната вяра той получава опрощение на греховете (вж. Марк. 2:3-5). Който не обича изобличения, неизбежно и по своя воля остава в страстите си. А който обича изобличения, се учи от собствения си опит.
Както тези, които плават в морето, търпят с радост слънчевия пек, така и тези, които мразят злото, обичат изобличението, понеже слънцето защитава от бури, а изобличението - от страсти. За този, който не обръща внимание на писаните заповеди и увещания, има конски камшик и магарешки остен. А ако отхвърли и тях, Господ ще стегне челюстите му с юзда и оглавник (Пс. 31:9).
От свети Максим
Както на непослушанието е свойствен грехът, така и за послушанието е присъща добродетелта. Непослушанието води до нарушаване на заповедите и отделяне от Заповядалия, послушанието - до спазване на заповедите и неразривно единство на любов с Този, Който даде заповедта. И който поради непослушание е нарушил заповедта не само е извършил грях, но и се е лишил от общение на любов със Заповядалия.
ГЛАВА 37
За това, че не бива да осъждаме учителя си, дори да постъпва в разрез с това, на което учи. Защото е имало мнозина ученици, които са поверявали себе си на нерадиви учители и не са ги осъждали, а са им се покорявали в Господа. При това не само сами са се спасявали, но често са служели за спасението и на учителите си
Из Патерика
Имаше при нас един пустинник, човек, който притежаваше голям дар на разсъждение. Искаше да живее сам в килия, но не можеше да намери подходяща. Един друг старец узна за пустинника. А по това време старецът имаше празна килия и покани пустинника да се настани в нея, докато си намери друга. Пустинникът дойде и се настани в килията му. Някои местни жители почнаха да идват при него, понеже той бе отдалеч, и му носеха кой каквото може. Той вземаше даровете и приемаше посетителите. Но старецът, който му бе дал килията, започна да му завижда и да го хули.
- От толкова много години съм тук - каза той, - толкова много се подвизавам, а никой не идва при
мен. А този новопоявил се старец е тук от два дни и толкова много народ идва при него!
Тогава казва на ученика си:
Иди и му кажи: „Махай се оттук, килията ми е нужна“.
Ученикът отиде при него и рече:
Моят авва пита как си.
Нека се помоли за мен - отговори онзи. - Боли ме стомахът.
Ученикът се върна при онзи, който го бе пратил, и му казва:
Старецът каза, че вече си е намерил друга килия и се маха оттам.
След два дни аввата пак каза на ученика си:
Иди и му кажи, че ако не се махне, сам ще отида и ще го изпъдя с тояга.
Братът пак отиде при пустинника и му каза:
Моят авва чу, че си се разболял, и досега се вълнува. Прати ме да те навестя.
Кажи му - отговори той, - че по молитвите му вече съм по-добре. Ученикът отива при стареца си и казва:
Каза ми, че ако Бог даде, до неделя ще си тръгне.
Настъпи неделя, а пустинникът все още не бе напуснал килията. Тогава старецът взе една тояга и сам тръгна да го набие и да го изгони оттам. На излизане ученикът му казва:
Дали няма да е по-добре да отида преди теб, защото там може да има някой и да се съблазни?
Старецът му разреши. Братът отиде и каза на
пустинника:
Моят авва сам идва при теб да те покани в килията си.
А той, щом чу, че старецът толкова много го обича, се затича да го посрещне, още отдалеч му се поклони и рече:
Не се затруднявай, отче, аз сам ида при твоя святост!
И тогава Бог погледна милостиво към труда на момъка и доведе аввата до съкрушение. Аввата захвърли тоягата си и се затича към пустинника, за да го прегърне. И като го прегърна, го поведе към килията си. И видя, че пустинникът сякаш изобщо не бе чул всичко онова, което по-рано старецът бе казал на ученика. Тогава старецът попита ученика:
Ти предавал ли си му нещо от онова, което ти казвах?
Нищо - отговори той.
Като чу това, старецът много се зарадва. Тогава разбра, че тази завист бе от врага. Утеши пустинника както можа, а после падна в нозете на ученика си и му казва:
Ти си ми отец, а аз съм ти ученик. Защото с твоите усилия са спасени две души.
2. Някой от старците разказа за един старец, който пиел. Всеки ден изплитал по една рогозка, продавал я в селото, а припечелените пари изпивал. Веднъж един брат отишъл при него и останал. Той също всеки ден изплитал по една рогозка. Старецът вземал и нея, продавал я и изпивал парите и от двете, а на брата донасял за вечеря малко хлебче. Правел така в продължение на три години и братът не промълвил нито дума. Накрая братът си казал: „Нямам какво да облека, а и за хляб едва ми стига. Ще си събера нещата и ще се махна оттук!“. После си помислил и си рекъл: „Къде да отида? Да се настаня в друга килия? Но тук съм в една килия с Бога“. И тогава му се явил ангел и казал: „Никъде не ходи, защото утре аз ще дойда при теб“.
На следващия ден братът започнал да моли стареца:
Отче, днес не ходи никъде. Сега ще дойдат да ме вземат.
Дошъл часът, в който старецът обикновено ходел в селото, и той казва на ученика:
Няма да дойдат днес, чедо, те и без това вече закъсняха.
Не, не - отговори той, - непременно ще дойдат.
И е тези думи починал. Щом видял това, старецът заплакал и казал:
Горко ми, чедо! Много години живея тук в не- радение, а ти за кратко време само с търпение си спаси душата.
И оттогава се вразумил и станал опитен монах.
От свети Ефрем
Братя, учениците не бива да бъдат непослушни и да възразяват на учителите си в Господа, а трябва да проявяват възможно най-голямо смирение пред Бога и човеците. А ако се случи така, че възпитателят на думи да учи на добродетел, а на дело да нехае за нея, нека не позволяваме на сатаната да разврати душата ни поради тази единствена причина. Да си спомним Този, Който каза: На Моисеевото седалище седнаха книжниците и фарисеите; затова всичко, що ви кажат да пазите, пазете и вършете; а според делата им не постъпвайте, защото те говорят, а не вършат (Мат. 23:2-3).
И апостол Петър ни призовава: Покорявайте се с голям страх на господарите си — не само на добрите и кротките, а и на опърничавите. Защото това е угодно Богу, ако някой от съзнание за Бога пренася скърби, като страда несправедливо. Та и каква похвала, като търпите, кога ви бият за престъпления? Но, ако търпите, кога правите добро и страдате, това е угодно Богу. Защото вие за това сте призвани, понеже и Христос пострада за нас, като остави нам пример, за да вървим по стъпките Му: Той не стори грях, нито се намери лъст в устата Му; кога Го хулеха, Той не отвръщаше с хули; кога страдаше, не заплашваше, а предоставяше това на Праведния Съдия (1 Петр. 2:18-23). Братя, разполагате и с друг пример на смирение - пророк Самуил. Той не превъзнесе сърцето си пред свещеник Илий дори когато чу за него толкова страшни Божии думи, а смирено запази послушание към него (вж. 1 Царств. 3:1-21).
Възлюбени братя, нека станем достойни за спасението си! Да бъдем готови да отговорим с покаяние на всякакви думи, каквито бихме чули, особено ако това са думи на този, който е поставен над нас от Господа. Както водата гаси огъня, така покаянието гаси гнева и укротява духа. Нека пример ти бъде петдесетникът, който отиде при Илия. Със смирението си той умилостиви пророка, спаси себе си и всички които бяха с него (вж. 4 Царств. 1:9-15).
Имайте, възлюбени братя, послушание към пред- стоятеля си в Господа. Изпълнявайте словото му докрай и никога не се отнасяйте небрежно към това, което той казва. И тогава Този, Който каза: Дето са двама или трима събрани в Мое име, там съм Аз посред тях (Мат. 18:20), ще бъде с вас. Възлюбени братя! Дори игумените ни да са несправедливи към нас - което да не бъде! - нека им служим с добра съвест като на Самия Господ, а не като на човеци, и да помним, че от Господа ще получим и награда.
Из Патерика
Имаше един старец. Той живееше извън Александрия, в килиите, наречени пустиннически. А старецът бе сприхав и малодушен човек. Един млад брат чу за него и даде обещание на Бога: „Господи, заради всичко, което съм извършил в света, ще ида да живея при този старец, ще работя и ще се грижа за него“.
Всеки ден старецът се държеше с него като с куче. Но Бог видя смирението и търпението на брата. След шест години послушание при стареца на момъка му се яви насън някой, който държеше в ръката си дълъг свитък. Половината от свитъка бе изтрита, а половината все още оставаше изписана. Той показа свитъка на брата и казва:
Владиката Господ ти опрости половината дълг. Погрижи се и за другата половина.
А в съседство живееше друг старец, духовен човек. Той знаеше цялата история на брата. Често чуваше как старецът избухва и безпричинно оскърбява брата, как братът му прави поклони, а старецът не омеква. Всеки път, когато срещаше брата, духовният старец го питаше:
Как е, чедо, как мина денят? Какво заработихме днес? Много ли изтрихме от свитъка?
И когато много рядко се случваше ден, в който старецът да не бе ругал ученика, да не го бе оскърбявал и да не го бе пъдил, вечерта братът отиваше при съседа и с плач казваше:
Беда, авва, днес имам лош ден. Нищо не заработих днес и прекарах целия ден в безделие...
Минаха още шест години и братът почина. А духовният старец, съседът му, имаше видение. Той видя, че братът се намира сред мъчениците и с голямо дръзновение моли Бога за своя старец: „Господи, както заради него помилва мен, така и него помилуй заради многото Си щедрости и заради мен, Твоя раб“. И след четирийсет дни Господ взе при Себе Си в място за упокоение и самия старец. Ето какво дръзновение придобиват пред Бога тези, които търпят скърби.