( продължение от 14)
В отговор Захария се хвърли в нозете му.
Отче - каза той, - и ти питаш мен?
Вярвай ми, чедо Захария - му рече старецът, - видях как Светият Дух се спуска върху теб и затова съм длъжен да те попитам.
Тогава Захария си свали кукула от главата, хвърли го под нозете си и го стъпка.
Ако не бъде така съкрушен, човек не може да бъде монах.
Авва Пимен разказа:
„Когато авва Захария бе на умиране, авва Мойсей го попита:
Какво виждаш?
Отче - каза той, - дали не е по-добре да мълча?
Да, чедо, мълчи - отговори старецът.
Но в самия миг на смъртта му авва Исидор, който бе наблизо, погледна към небето и рече:
Радвай се, чедо мое Захария - дверите на Небесното Царство се отвориха пред теб“.
Авва Евагрий рече: „Главното в спасението за човека е познанието на самия себе си“.
Случи се авва Теодор да бъде заедно с братята. И когато се хранеха, монасите вземаха чашите мълчаливо и не казваха: „Прости“ ( По онова време поздравът „Прости“ имал същото значение, както сега „Благослови“).. Тогава авва Теодор каза:
В монасите вече няма красота на душата, за да
кажат: „Прости“.
Един брат му каза:
Искам да изпълня заповедта.
Веднъж - отговори му старецът - авва Тома също каза: „Искам да изпълня помисъла си в Господа“. Отиде в пекарната и започна да пече хляб. Сиромаси му поискаха и той им даде всичкия хляб. А когато започнаха да искат още, той им даде кошницата, в която беше хлябът, и дрехата, с която се бе облякъл. Върна се в килията препасан с мафорий и непрестанно ругаеше себе си. „Не изпълних - казваше той - Божията заповед“.
Един брат помоли авва Теодор:
Кажи ми слово, погивам.
А той му отговори само:
Аз самият съм в опасност, какво да ти кажа?
Веднъж блаженият архиепископ Теофил пристигна на Нитрийската планина. Аввата на обителта дойде при него.
Отче - попита го архиепископът, - какво придоби по този път?
Да се самообвинявам - отговори той - и за всичко да укорявам себе си.
Няма друг път освен този - съгласи се архиепископът.
Веднъж същият архиепископ дойде в скита. Братята се събраха и казват на авва Памво:
Кажи на папата(Тоест на Александрийския патриарх Теофил) слово за негова полза.
Ако той няма полза от мълчанието ми - отговори старецът, - няма да има полза и от словото ми.
Амма Теодора каза, че нито подвигът, страданията, нито скръбта сами по себе спасяват без истинско смирение. Имало един пустинник, който изгонвал бесове. И започнал да ги пита:
От какво излизате? От пост ли?
Ние самите нито ядем, нито пием - казали те.
От бдение?
Ние изобщо не спим - казали.
От уединение?
Ние самите — отговорили бесовете -живеем в пустини.
В такъв случай от какво излизате? - продължил старецът.
Нищо не ни побеждава така - казали бесовете - както смирението.
Авва Йоан Колов рече: „Смирението и страхът Божий превъзхождат всички останали добродетели“.
Пак той попита:
Кой продаде Йосиф в робство?
Един брат каза:
Братята му.
Не - възрази старецът, - смирението му. Защото, когато те го продаваха, той можеше да влезе в спор и да каже, че е техен брат. Но той си замълча и поради смирението си се продаде. А смирението го постави за господар на цял Египет.
Пак той каза: „Захвърлихме лекото бреме - самоукоряването, а се натоварихме е тежкото - са- мооправданието“.
Пак за него някой от отците каза: „Авва Йоан има такова смирение, че целият скит се крепи само на малкия му пръст“.
Авва Йоан Тивейски каза: „Монахът трябва преди всичко да придобие смиреномъдрие. Защото първата заповед на Спасителя е: блажени бедните духом, защото тяхно е царството небесно (Мат. 5:3)“.
Авва Пимен разказа за авва Исидор, че всяка нощ изразходвал за плетене по един наръч вейки. Братята го помолили:
Почини си малко, вече си стар.
А той им отговорил:
Дори да изгорят Исидор и да хвърлят праха му на вятъра, пак не ще имам никаква заслуга, понеже Синът Божий слезе тук заради нас.
Пак той разказа за авва Исидор: „Когато помислите му казваха: „Ти си велик човек“, той им отговаряше:
Нима съм като авва Антоний? Или съм станал като авва Памво или като другите отци, които угодиха на Бога?
При тези думи помислите отстъпваха, а той се успокояваше.
А когато враговете, обратно, го теглеха към униние и казваха: „Дори след всичко това ще попаднеш в ада“, той им отговаряше: „Може и да попадна в ада, но вие ще бъдете още по-надолу“.
Авва Лонгин рече: „Както мъртвият не чувства нищо и не осъжда никого, така и смиреномъдрият не може да осъди човек дори да го види, че се покланя на идоли“.
Авва Матой рече: „Колкото човек е по-близо до Бога, толкова по-грешен вижда себе си. Даже пророк Исаия, когато видя Бога, нарече себе си погинал и нечист (вж. Ис. 6:5)“.
Пак той каза: „Едно време бях по-млад и си мислех, че върша нещо добро. Но сега, когато остарях, виждам, че нямам нито едно добро дело“.
Един брат го попита:
Как в скита можехте да вършите повече от онова, което бе заповядано? Обичахте ли враговете си повече от самите себе си?
Аз - отговори старецът - и досега не обичам като себе си дори онзи, който ме обича.
Авва Иаков разказа:
„Веднъж отидох при авва Матой. На тръгване му рекох:
Каня се да отида към килиите.
Предай на авва Йоан поклон от мен - ми каза старецът.
И като отидох при авва Йоан, му казвам:
Имаш поклон от авва Матой.
Авва Матой - каза старецът - е истински из- раилтянин, у когото няма лукавство (Йоан. 1:47).
Мина година и пак отидох при авва Матой. Предавам му думите на авва Йоан, а старецът казва:
Аз, разбира се, не съм достоен за думите на стареца. А поначало имай предвид следното: чуеш ли старец да хвали някого повече от себе си, значи той самият е достигнал до голяма мяра. Защото съвършенството се състои тъкмо в това - да превъзнасяш ближния повече от себе си“.
Един брат помоли авва Матой:
Кажи ми слово.
Иди проси от Бога - му рече старецът - да даде на сърцето ти плач и смирение и винаги помни греховете си. Не осъждай другите, а дръж себе си по- долу от всички и отсечи от себе си дързостта. Освен това сдържай езика и стомаха си. И ако някой каже нещо по какъвто и да било повод, не спори с него. Ако е казал добро, кажи: „Да“. А ако е казал лошо, кажи: „Ти знаеш какво говориш“, и не се карай с него заради думите му. А всичко това е смирение.
Авва Ксантий рече: „Даже кучето е по-добро от мен - то и любов има и в осъждане не пада“.
Един брат попита авва Алоний:
Какво означава да се смириш?
Да считаш себе си за по-лош от безсловесните скотове и да помниш, че при това те не подлежат на съд - отговори старецът.
Авва Пимен рече: „Ако укорява себе си, човек надделява във всичко“.
Пак той рече:
Когато постигне това, за което апостолът каза: „За чистия всичко е чисто“ (Тит. 1:15), човек вижда в свое лице най-нищожната от всички твари.
При тези думи един брат го попита:
Но как бих могъл да считам себе си за по-лош
от убиец?
Ако човек постигне казаното от апостола - отговори старецът, - то дори да види някого да убива, ще си каже: „Този човек извърши този грях само веднъж, а пък аз убивам всеки ден“.
Същият брат попита и авва Анув за същото изречение, при това му предаде казаното от авва Пимен.
Правилно е казал - отговори му авва Анув. - Точно така е. Ако достигне до мярата на това изречение и види немощта на брата си, човек ще направи така, че праведността му да го покрие.
А какво представлява тази праведност? - попита го братът.
Да се самоукоряваш — отговори старецът. - Който се самоукорява, той оправдава ближния. А такава праведност покрива слабостта на ближния.
Разказаха за авва Пимен, че никога не искал да каже своя дума в противоречие с думите на друг старец и винаги ги хвалел. Така например разказаха, че ако някои дойдели при него, той ги изпращал първо при авва Анув, понеже той бе по-голям от него на възраст. А авва Анув на свой ред им казвал: „Идете при брат ми Пимен - той има дар на наставление“. А ако някой път се случело авва Анув да седи до авва Пимен, авва Пимен в негово присъствие само мълчал.
Авва Пимен рече: „Блаженият авва Антоний каза, че най-голямата сила на човека е в това, да поема пред Господа вината за всичките си грешки и чак
до смъртта си да бъде готов за изкушение“.
Веднъж той с тежка въздишка каза:
Всички добродетели, освен една, влязоха в този дом. А без нея човек го чака само мъчение.
Разбира се, веднага го попитаха коя е тази добродетел.
Човек да укорява самия себе си - отговори той.
Пак той каза: „Ако гледа себе си, човек няма да се смущава. Затова и толкова често изпадаме в изкушения, защото не гледаме вътрешното си състояние и какво говорим. Чували сме от Писанието за Авигея - как каза на Давид: Върху мене да е грехът (1 Царств. 25:24), и той я изслуша и я обикна. Тук Авигея е предобраз на душата, а Давид - на Божеството. И ако душата се самоукорява пред Господа, Господ я обича.
Авва Пимен рече: „Винаги казвам, че където е низвергнат сатаната, там ще попадна и аз“.
Пак той рече: „Във всичко човек се нуждае от смирение и страх Божий - както от въздуха, който диша“.
Пак той рече: „Да падаш ничком пред Господа, да не мислиш за себе си и да забравиш за собствената си воля - това са оръдията на душата“.
Един брат го попита:
Авва, за какво трябва да мисля, когато пребивавам в килията?
За това: „Досега съм човек, който е затънал в кал до шията, на шията си имам товар и викам към Бога: „Помилуй ме““.
Пак той рече: „Ако някой брат дойде при теб и видиш, че нямаш душевна полза от идването му, разгледай ума си и виж какъв помисъл си имал, преди той да дойде. И тогава ще видиш каква е причината за безполезността и че ти си виновен за нея. И ако направиш това със смиреномъдрие, няма да се обидиш на ближния си. Тоест ще упрекнеш не него, а себе си, и ще поемеш върху си собствените си прегрешения. Защото, ако пребивава с внимание в килията си, човек не ще съгреши - нали Бог ще бъде до него. И както ми се струва, именно от такова пребиваване в килията човек придобива страх Божий“.
Пак той разказа как веднъж старците седели и се хранели, а авва Алоний стоял и им прислужвал. И старците го похвалили, а той не им отговорил нищо. Някой го попитал вече насаме:
Защо не отговори, когато старците те похвалиха?
Ако им бях отговорил - рекъл той, - щеше да излезе, че съм приел похвалата.
Пак той рече: „Земята, на която Бог заповяда да принасяме жертви, е смиреномъдрието“.
Авва Сисой рече: „Който съзнателно се въздържа от гласа си, е изпълнил цялото Писание“.
Един брат дойде при авва Сисой на планината на свети Антоний. По време на беседата братът попита стареца:
Какво, отче, и сега ли не си достигнал до мярата на авва Антоний?
Старецът му отговори:
Ако имах дори само един помисъл като на авва Антоний, щях целият да се превърна в пламък.
Друг брат го попита:
Авва, струва ми се, че паметта за Бога пребивава в мен.
Не е велико дело - отговори старецът, - че умът ти се намира в Бога. Велико дело е да виждаш себе си по-долу от цялата твар. Ето защо и телесният труд води до смиреномъдрие.
Авва Сисой попита брата:
Как си?
Пропилявам си безполезно дните, отче - отговори той.
А аз, дай Боже, поне един ден да пропилея безполезно - отговори старецът.
С други думи: „Дай Боже, поне един ден да не добавя нищо към греховете си“.
Трима старци, които бяха слушали за авва Сисой, дойдоха при него. Първият му казва:
Отче, как да се спася от скърцането със зъби и незаспиващия червей?
Но аввата не му отговори. Тогава вторият казва:
Отче, как да се спася от скърцането със зъби и незаспиващия червей?
Аввата и на него не му отговори. Третият му каза:
Отче, какво да правя? Споменът за външната тъмнина не ми дава даже да въздъхна!
Тогава старецът им казва:
Аз самият не си спомням за нищо такова, а се надявам, че Бог по добросърдечието Си ще ми стори
милост.
Щом чуха това, старците се огорчиха и се наканиха да си тръгват. Но аввата не искаше да си тръгнат разстроени и им рече:
Щастливи сте вие, братя, даже ви завиждам. Защото, ако умът ни би придобил такава памет, изобщо не бихме могли да грешим. А какво да правя аз, жестокосърдечният? Дори и в мислите си не допускам, че има ад за хората, и затова през цялото време греша...
Тогава старците му се поклониха и казаха:
Каквото чухме за теб, това и видяхме.
Авва Сисой каза, че пътят към смиреномъд- рието е въздържание, непрестанна молитва към Бога и стремеж да бъдеш по-долу от всички хора.
Пак той рече: „За идолите е написано, че имат уста, но не говорят, имат очи, но не виждат, имат уши, но не чуват. Точно такъв трябва да бъде и монахът. И както идолите са нищо, така и той трябва да счита себе си за нищо“.
Един брат попита авва Кроний:
Как човек да придобие смиреномъдрие?
Чрез страх Божий - отговори старецът.
А как да придобие страх Божий? - попита братът.
Струва ми се - рече старецът, - че трябва във всичко да се ограничава, да търпи телесни скърби и с всички сили да помни излизането на душата и Божия съд.
Веднъж авва Макарий се връщаше от блатото в килията си и носеше вейки. И тогава на пътя му се изпречи дяволът с меч. Той искаше да удари Макарий, но не успя и му казва:
Голяма сила имаш, Макарий. Слаб съм срещу теб. Правиш същото, каквото правя и аз — ти постиш и аз постя; ти бдиш, а аз изобщо не спя. Само с едно нещо ме побеждаваш.
Кое е то? - попита го авва Макарий.
Смирението - отговори онзи. - Затова и съм слаб срещу теб.
Авва Иперехий рече: „Смиреномъдрието е дърво на живота, извисяващо се до небето“.
Старецът рече: „В когото има смирение, той смирява бесовете. А в когото няма смирение, той им е играчка“.
Пак той рече: „Бъди не смиренословен, а сми- реномъдър. Защото без смиреномъдрие не ще израснеш в Божието дело“.
Един велик пустинник рече:
Защо воюваш така против мен, сатана?
А ти - отговори му сатаната - още повече воюваш против мен със смиреномъдрието си.
Старците казаха: „Венецът на монаха е смиреномъдрието“.
Попитаха стареца кога душата придобива смирение.
Когато мисли за злото, което е сторила - отговори той.
Старецът рече: „Както земята не може да падне надолу, така и който се смирява, не пада“.
Двама монаси бяха братя по плът и живееха заедно. Дяволът намисли да ги раздели помежду им. И ето, веднъж по-малкият запали един светилник, но бесът прекатури поставката и светилникът падна. По- големият брат се ядоса и удари по-малкия, но онзи му се поклони и рече:
Прости ми, брате, ей сега пак ще го запаля.
И начаса Божия сила слезе и унищожи всички бесовски козни. А бесът отиде и доложи за всичко случило се на княза си, който седеше в капището.
Междувременно езическият жрец чу разказа на беса. Разбра в каква заблуда бе, прие кръщение и стана монах. И от самото начало пазеше смирение. „Смирението - каза той - разрушава всички козни на дявола, защото го чух да казва:
Посея ли раздор между монаси, единият от тях веднага прави поклон и аз губя всякаква сила“.
Старецът рече: „Смирението не се гневи и не разгневява никого“.
Попитаха стареца:
Защо бесовете надделяват над нас?
Защото захвърляме оръжието си: унижението, смирението, нестяжанието и търпението - отговори той.
Попитаха стареца:
Що е смирение?
Смирение е, ако брат ти съгреши - отговори старецът, - а ти му простиш преди да ти е поискал прошка.
Разказаха за авва Сисой как веднъж се разболял. Околните го попитали:
Какво виждаш?
Виждам - отговорил той, - че са дошли за мен и ги моля да ми дадат да се покая още малко.
Тогава един от старците му казва:
А ако ти позволят, нима ще успееш да направиш още нещо за покаянието?
Дори да не успея да сторя нищо - отговорил старецът, - поне ще въздъхна малко за душата си и това ми стига.
67. Веднъж братя от Тиваида дойдоха при един старец и доведоха със себе си бесноват човек, за да го изцели старецът. Дълго умоляваха стареца и накрая той казва на беса:
Излез от Божието творение.
Ще изляза - отговори бесът, - но ще те попитам за едно място от Писанието, а ти ми кажи. Кои са козите и кои са овцете? (вж. Мат. 25:32).
Козите това съм аз - отговори старецът, - а що се отнася до овцете, Бог ги знае кои са.
При тези думи бесът закрещя със силен глас:
Ето, излизам поради смирението ти! - и в същия миг излезе.
Старците казаха: „Ако нямаме бран, още повече трябва да се смиряваме. Така е понеже Бог знае слабостта ни и ни покрива. А ако се гордеем, Той отнема от нас покрова Си и ще погинем“.
Един брат попита стареца:
В какво се състои преуспяването на човека в Господа?
Преуспяването на човека - отговори старецът - е смирението. Колкото по-надълбоко снизхожда човек в смирението си, толкова повече възхожда в преуспяването си.
Старецът рече: „Кажеш ли някому: „Прости ми“, за да се смириш, опърляш бесовете“.
Ако мелничарят не покрие с наочници очите на добитъка си, той ще се обръща встрани и ще изяжда труда му. Същото е и при нас - по Божи промисъл ни се дават наочници, за да не виждаме доброто, което вършим, и да не хвалим сами себе си, защото така ще загубим трудовете си. Затова, за да се самоосъждаме, понякога се допуска да имаме нечисти помисли и ние само тях и виждаме. И цялата тази мръсотия закрива от нас малкото добро, което имаме. Докато се самоукорява, човек не ще загуби безплодно трудовете си.
Попитаха стареца:
Какво е смирение?
Смирението - отговори той - е велико Божие дело. А пътят към смирението се състои в страдания на тялото и в това да считаш себе си за грешен и намиращ се по-долу от всички.
Какво значи по-долу от всички? - попита го отново братът.
Това значи да не гледаш чуждите грехове - рече старецът, - а да гледаш само своите и непрестанно да се молиш на Бога.
Един брат живееше в манастир и поемаше всички вини на братята. Обвиняваше себе си даже в блудство: „И това сторих“. Някои братя, които не знаеха за подвига му, почнаха да роптаят срещу него.
Толкова много зло върши - казваха те, - а отгоре на това и не се труди.
Но аввата, който знаеше за подвига му, каза на братята:
За мен една негова рогозка, която той изработва със смирение, е по-ценна от всички ваши, изработени с гордост. А ако искате, ще ви дам възможност да разберете и Божията воля.
Той нареди да накладат голям огън, всеки да донесе по три рогозки, изработени от него, и една рогозка, изработена от брата, и да ги хвърлят в огъня. И веднага щом ги хвърлиха, всичките им рогозки изгоряха, оцеля само една - на брата. Като видяха това, тези, които го бяха обвинявали, му се поклониха и оттогава го почитаха като отец.
Някой нанесе телесна повреда на един монах, а той се поклони на онзи, който го нарани.
Старецът разказа: „Веднъж двама миряни по уговорка заедно напуснаха света и станаха монаси. Но поради ревност и незнание направиха себе си евнуси заради Небесното Царство, та да изпълнят, както мислеха, евангелската заповед (има се предвид Мат. 19:12). Щом узна за това, архиепископът ги отлъчи от причастие. Те се обидиха. Струваше им се, че бяха постъпили правилно. Отидоха при Иерусалимския архиепископ и му разказаха всичко, но и той ги отлъчи; сетне при Антиохийския - и там същото. Накрая отидоха при Римския папа, като при старши,
но и от него чуха същото.
Това ги озадачи и те си казаха един другиму:
Всички те се събират по събори, та затова и по приятелски се прикриват един друг. Я да идем при Божия светия - Кипърския епископ Епифаний. Той ще ни каже Божията воля. Той е пророк и не гледа на лицето на човек.
Тръгнаха на път. Но щом наближиха града, светият получи откровение за тях и прати насреща им свои пратеници, които им казаха: „Даже не влизайте в града!“. Тогава те се осъзнаха и рекоха:
Наистина съгрешихме. Дори всички останали да ни отлъчиха несправедливо, този пророк - не, щом Сам Бог му откри за нас!
И почнаха да се самоукоряват. Но Бог видя, че сърцата им се смириха и че признават греха си. Извести свети Епифаний и той прати да ги повикат при него. После ги утеши и ги прие в общение. А на Александрийския архиепископ написа: „Приеми чедата си, защото искрено се разкаяха“.
Ето това - добави старецът - е изцелението на човека и Бог иска именно това. Нека човек поеме вината за греховете си като пред Бога, а благодатта ще открие това на човеците“.
Един брат живееше сред келиоти и достигна до такова смирение, че винаги се молеше: „Господи, порази ме, защото, когато съм здрав, не Те слушам“.
Ако постоянно и усърдно изобличава, упреква и мъмри тайно душата си, човек ще я убеди, че тя е по-долу от псетата и зверовете. Защото те не са гневили Създателя и няма да идат на съд. И за него ще е по-добре изобщо да не възкръсва за съд, отколкото да възкръсне за вечни мъки.
Един брат дойде при стареца и го попита:
Как си, отче?
Зле - отговори старецът.
Защо, авва? - попита братът.
Защото - отговори старецът - вече осемнайсет години стоя пред Бога и всеки ден сам проклинам себе си: Проклети отклоняващите се от заповедите Ти (Пс. 118: 21 - според превода на седемдесетте).
Като чу това, братът си тръгна. Получи голяма полза от смирението на стареца.
Старецът рече: „Ако живееш в пустиня и безмълвстваш, не си мисли, че вършиш нещо велико. По-добре си представи, че са те изпъдили като куче от обществото и са те вързали, за да не хапеш и да не се нахвърляш върху хората“.
Старецът рече: „Ако живееш в пустиня и видиш, че Бог се грижи за теб, нека сърцето ти не се възгордява. Защото Господ ще те лиши от помощта Си. А по-добре си кажи: „Поради малодушието и слабостта ми Бог проявява милост към мен, за да търпя и да не ставам небрежен“.
Старецът рече: „Ако чуеш за великия живот на свети отци и се запалиш да им подражаваш, пристъпи към дело. Призовавай името на Господа, за да те укрепи за делото, което си избрал. И ако с Божия помощ го доведеш докрай, бъди благодарен на Този, Който ти е помогнал. А ако не успееш да го доведеш докрай, познай слабостта и безпомощността си, укори себе си и смири помисъла си „чак до деня на смъртта“, считай, че си негоден за нищо, нищожен и нетърпелив. Винаги изобличавай душата си за това, че е наченала и не е успяла да завърши. Само тогава ще можеш да я спасиш“.
Веднъж авва Макарий Египетски дойде от скита на Нитрийската планина на празника на авва Памво. Старците му казват:
Отче, кажи слово на братята.
И той разказа:
„И досега още не съм станал монах, но съм виждал монаси.
Бях веднъж в килията си в скита и ме безпокояха помисли: „Иди в пустинята и виж какво ще откриеш там“. Но продължих да се боря пет години с този помисъл, в случай че е от бесовете.
Помисълът обаче оставаше и отидох в пустинята. Там намерих сладководно езеро, а сред него - остров. Пустинни животни бяха дошли на водопой на езерото. И сред тях забелязах двама голи човеци. Обзе ме страх. Помислих, че са духове. Но те видяха, че се боя, и ме заговориха:
Не бой се, и ние сме хора.
Тогава ги попитах:
Откъде сте? Как дойдохте в тази пустиня?
От общежителен манастир сме - отговориха те. - Но преди четиридесет години се уговорихме и дойдохме тук. Единият от нас е египтянин, а другият - либиец. Но разкажи ни какво става в света? Идва ли водата навреме? ( Има се предвид разливът на Нил, който дава плодородие на земята ). А в света всичко ли е все така благополучно?
Да - казах им. - Кажете ми как мога да стана монах?
Ако не се откаже от всичко мирско - казаха ми те, - човек не може да стане монах.
Немощен съм - рекох - и не мога като вас.
Щом не можеш като нас - отговориха те, - остани в килията си и плачи за греховете си
Попитах ги още:
Щом дойде зима, не измръзвате ли? А в жега не ви ли изгаря кожата?
Бог така промисля за нас - отговориха те, - че нито през зимата измръзваме, нито жегата ни вреди“.
Ето защо - добави старецът - ви казах, че така и не станах монах, но съм виждал монаси. Простете ми, братя.
Веднъж авва Антоний се молеше в килията си и чу глас: „Антоний, още не си достигнал до мярата на еди-кой си обущар, който живее в Александрия“.
На сутринта старецът стана, взе си тоягата и се запъти към обущаря. Когато пристигна, го поздрави, седна до него и му казва:
Разкажи ми, брате, за делата си.
А обущарят отговори:
Авва, не зная да съм сторил нещо добро. Може би само това, че всяка сутрин като стана, за да започна работа, си казвам, че всички в този град от най- малкия до най-големия ще влязат в Царството Небесно заради праведността си, а само аз ще попадна в ада заради греховете си. И вечер, преди да легна да спя, пак казвам същите думи.
Старецът каза:
- Наистина, ти като добър леяр си живял спокойно вкъщи и си наследил Царството. А пък аз нямах разсъдителност и за цялото време, което прекарах в пустинята, не те настигнах.
Бъди внимателен, читателю, и не приемай този разказ наивно и без разсъждение, за да не би вместо полза да получиш вреда! В противен случай ще предпочетеш едно-единствено, и то нетрудно, занимание на мирянин пред целия подвижнически живот на този, който бе глава и родоначалник на мнозина отци. А Антоний по словото на апостола си получи наградата според труда си (1 Кор. 3:8) - той бе прославен от Бога повече от всички отци и възнесен там, където пребивава Сам Бог, както бе открито на един светия.
Но ако би трябвало да предпочетем обущаря само заради единствения му благочестив помисъл пред Антоний Велики - „огнения стълп, просветяващ вселената“, както се изрази за него един светия - то защо тогава да не поставим този обущар като пример за всички? Не е ли по-добре да започнем да подражаваме на него, ако той е по-подходящ за това, още повече, че не е трудно да му се подражава? Защо тогава ние, монасите, сме го оставили без внимание, а се взираме в житието на дивния Антоний като в образец и всеки от нас се стреми да му подражава с живота си?
При това е много трудно да се уподобиш на Антоний - малцина са били способни да постигнат в пълна мяра това, а и те, мисля, така и не го постигнаха.
Оттук се вижда, че Бог, по словото на Писанието, смирява тези, които обича (вж. Притч. 3:12). Той даде на апостол Павел жило в плътта, за да се не превъзнася с премногото откровения (2 Кор. 12:7). Той огради и свети Антоний със смирение, когато той вече бе преизпълнен с плодовете и дарбите на Духа и желаеше да узнае собствената си мяра на съвършенство. Затова Човеколюбецът му каза като на човек, че той още не е достигнал до мярата на обущаря.
И като каза това, Той не излъга - да не бъде! - а изрече самата неизменна истина. Но за каква мяра говори Господ? За мярата на добродетелта на обущаря: да не си въобразяваш за себе си нищо особено, ако си обикновен човек, живееш светски живот и съвестта ти те изобличава силно. Тъкмо затова той, като съвестен и познаващ себе си човек, напълно искрено мислеше, че всички са праведни и достойни за Царството Небесно, и не гледаше към чуждите грехове, а обвиняваше единствено и само себе си и се считаше за обречен на вечни мъки.
И този човек е достоен за всякаква похвала за това, че мислеше така, макар да бе обикновен човек и да живееше в света. Но, разбира се, това не го поставя по-горе от свети Антоний. Той превъзхождаше светеца само в едно - в това, че считаше себе си за най- грешния измежду човеците. Защото и Антоний бе смиреномъдър и съвсем не се считаше за достоен за действието на Светия Дух. Но умът му постоянно му припомняше за плодовете и дарбите, които бе придобил, и му се струваше, че мнозина нямат такива. Затова не можеше като обущаря да счита себе си за най- грешния измежду човеците, макар да се стараеше да се самоукорява. Ето в това го надмина обущарят.
Накратко казано, когато Бог каза това на Антоний, Той каза истината и същевременно доведе сина Си до още по-голямо смирение. Разбирай това така и по отношение на други светии, на които Бог е открил или изрекъл нещо подобно.
От свети Ефрем
Началото на плода е цветът. Началото на смирението е послушанието в Господа. Защото, който го е придобил, е изпълнителен, послушен, скромен, въздава чест и на малки, и на големи. И вярвам, че ще получи награда от Господа - вечен живот.
Един брат разказа: „Дадох обещание на Господа, че когато брат ми каже да направя нещо, ще кажа на помисъла:
Той е твоят Господ, слушай го.
А ако и друг брат ми каже да направя нещо, ще кажа:
А този е брат на твоя Господ.
И ако даже дете ми заповяда нещо, ще кажа:
Слушай сина на твоя Господ“.
Така се противопоставяше този брат на чуждите помисли. Изпълняваше всичко без ни най-малко смущение и по действие на благодатта имаше смирение.
От авва Исаия
Който има смирение, даже езикът му не ще се преобърне да каже някому, че е нерадив или небрежен. Той ще бъде сляп за чуждите грехове и глух за онова, което не е полезно за душата му. Няма да го интересува нищо друго, освен греховете му, а ще запазва мира с всички - съгласно заповедта на Господа, а не поради чувство на привързаност. И ако някой не спазва това, дори да яде само по веднъж на шест дни и да се изтезава с непосилни подвизи, всичките му трудове са напразни.
Брате, приучи езика си да казва: „Прости“, и смирението ще дойде при теб. Обикни смирението и то ще те покрие от греховете ти.
В нито един труд не бъди нерадив. Защото трудът, страданията и мълчанието раждат смирение. И знай: докато нехае за себе си, човек е убеден в сърцето си, че е угоден на Бога. Но щом се избави от страстите, го е срам от Бога да вдигне очите си към небето. И тогава вижда колко е малък в Божиите очи.
Един човек имаше двама слуги. Прати ги на нивата си със заръка всеки от тях да ожъне по седем мери на ден. И единият от тях с всички сили се стараеше да изпълни заповедта на господаря си, но не успя, понеже не му бе по силите. А втория го обзе леност и каза: „Та кой може за един ден да свърши толкова много работа!“. Този слуга пренебрегна заповедта, не се залови за работа и легна да спи. Ту дремеше, ту се прозяваше, ту се обръщаше от едната страна на другата като врата... на куките си (Притч. 26:14- 16), и така прекара в безделие целия ден. Свечери се и двамата се явиха при господаря си. Господарят провери и двамата и установи колко бе изработил слугата, който се бе старал. Той, разбира се, не бе успял да изпълни всичко, което му бе заповядано, но бе показал ревността си и за това господарят го похвали. А ленивия, като непослушник, изпъди от дома си.
Ето така и ние при всякакви скърби и трудности нека не униваме, а да се трудим според силите си, от цялата си душа и със смирение. И вярвам, че Господ ще ни приеме заедно с онези Негови светии, които са извършили много подвизи.
Ако не нараняваш съвестта на ближния, това ражда смирение. Смирението поражда разсъждение, а разсъждението унищожава всички страсти, отделяйки ги една от друга. Така че не ще успееш да придобиеш разсъждение, ако преди това не подготвиш почвата за него. Първата стъпка в тази посока е уединението - то ражда подвиг. Подвигът ражда плач; плачът ражда страх Божий; страхът ражда смирение. Смирението ражда разсъждение, разсъждението - прозорливост, прозорливостта - любов. А любовта прави душата чиста и безстрастна. И тогава, след всичко това, човек разбира колко е далеч от Бога.
Ако не си уверен, че трудът ти е угоден на Бога, това ще призове Божията помощ, която ще те огради. Защото, който е предал сърцето си на Бога в благочестие и истина, дори не може да си помисли, че Му е угодил. Докато съвестта го уличава в някаква горделивост, той е чужд на свободата. Защото там, където има за какво да бъдеш упрекнат - има за какво и да бъдеш обвинен. А където има предмет на обвинение - там няма свобода.
От авва Марк
Както превъзнасянето е чуждо на каещия се, така и смиреномъдрието е невъзможно за този, който преднамерено греши. Смиреномъдрието не е упреци от страна на съвестта, а познаване на Божията милост и състрадание. Ако се грижехме за смиреномъдрието, нямаше да е нужно да бъдем наказвани. Всичко страшно и лошо, което ни се случва, ни сполетява поради надменността ни. На апостола му бе даден ангел сатанин, за да го изкушава и за да не се превъзнася (вж. 2 Кор. 12:9). А на нас заради превъзнасянето ни още повече ще ни бъде даден ангел сатанин, за да ни тъпче, докато не се смирим.
Предците ни управляваха имоти, имаха богатство, жени, грижеха се за деца - и поради безграничното си смиреномъдрие беседваха с Бога. А ние се отдалечихме от света, отхвърлихме богатството, напуснахме семействата си и си мислим, че сме свои на Бога. И заради превъзнасянето ни бесовете ни се присмиват.
Който се превъзнася, не познава себе си. Защото, ако познаваше себе си, неразумието и слабостта си, нямаше да се превъзнася. А който не познава себе си, може ли да познава Бога? Ако не е съумял да разбере собственото си неразумие, с което живее, как ще съумее да разбере Божията мъдрост, от която е далеч и на която е чужд?
Който познава Бога, вижда отблясъка на величието Му и презира себе си като праведния Иов. Казва: Слушал бях за Тебе със слуха на ухото; сега пък очите ми Те виждат; затова аз се отричам и разкайвам в прах и пепел (Иов. 42:5-6).
( СЛЕДВ