ГЛАВА 29
За това, че ако някой се подвизава, и бесовете се опълчват по-силно срещу него. А на нерадивите не обръщат внимание, понеже те и без това са им в ръцете. И за това, че ако някой търси доброто, Бог ще му бъде помощник, а Бог и нападенията обръща на полза
Из Патерика
Някой от отците разказа, че един трудолюбив монах бил много внимателен към себе си, но му се случило да изпадне в леко нерадение. И щом разбрал, че живее в нерадение, казал:
Душо, докога ще нехаеш за спасението си? Нима не се боиш от Божия Съд? Завари ли те в такова нерадение, ще бъдеш предадена на вечни мъки!
С тези думи се подтикнал към Божий подвиг. И ето, веднъж извършвал правилото си, а бесове дошли и започнали да го плашат с шум. Тогава той им казва:
Колко още ще ме измъчвате? Нима не ви стига, че преди бях нерадив?
Ти бе нехаен - отговарят му бесовете - и ние нехаехме за теб. А сега воюваш против нас, затова и ние воюваме против теб!
Щом чул това, той отново се подтикнал към Божий подвиг и с Божията благодат започнал да преуспява.
Един старец разказа, че един брат, който живеел в Египет, веднъж пътувал. Застигнала го вечерта. Било студено и спрял да нощува в някаква гробница. Дошли два демона и единият казва на другия:
Виж колко е нагъл тоя монах - даже нощува в гробница! Хайде да го уплашим!
Защо да го плашим! - отвърнал вторият. - Той и без това си е наш - върши всичко, каквото поискаме: яде, пие, говори празни приказки, изостави си правилото. Не е нужно да си губим времето с него! По-добре да идем да помъчим онези, които ни мъчат, които ден и нощ се борят против нас с молитва и различни подвизи.
Старецът каза:
Човече, ако искаш да живееш в съответствие със Закона Божий, Бог ще ти бъде помощник. А ако искаш по собствена воля да нарушиш Божията заповед, дяволът ще ти съдейства в падението ти.
Пак той друг път рече:
Дай воля - ще получиш сила.
От свети Ефрем
Монахът трябва с голямо внимание да пази сърцето и сетивата си. Защото през настоящия живот водим голяма война, а врагът е свиреп и най-вече към тези, които участват в сражението. Той обикаля и търси - по думите на Писанието - кого да погълне (1 Петр. 5:8), и е нужно да му се противопоставяме с мъжество и да просим помощ свише. А ако някой е сключил мир със страстите, как да воюва с тях, щом вече е станал роб на удоволствията и редовно плаща данък на тиранина? Защото, където има вражда, има и борба. Където има борба, има и подвиг. А където има подвиг, има и награда. Така че, ако някой иска да се освободи от горчивото робство, нека започне да се бори с врага. Защото и светиите достигнаха небесните блага едва след като го победиха.
Но може би някой ще попита:
Ти каза, че където има вражда със страстта, може да има и борба с нея. Тогава защо, както виждаме, срамните страсти толкова силно нападат сладострастниците, че даже не им позволяват да се покаят?
На това бих отговорил така:
Не мисля, скъпи брате, че такава борба свидетелства за добродетел и за това, че е налице съпротива срещу поробителите. По-скоро обратното, това говори за пълно поробване от страна на страстта и за любов към нея. Затова в тези хора няма даже намерение да въстанат срещу врага. На бойното поле не може да има никакви съглашателства. А що се отнася до тези, които сами са се предали на волята на врага и са станали роби на страстите, то нима това може да бъде наречено истинска борба? Дори и да търпят борба, то не е защото са борци за добродетел и досаждат на врага, а поради жестокостта на този, който ги е оковал във веригите на беззаконието. И това е с цел да свикнат постоянно да плащат дан и даже да не могат да си вдигнат главите от правенето на тухли (робския труд) на срамните страсти, на които сами, по своя воля, са се предали в робство.
Ненапразно е казано: от когото някой бъде победен, от него бива и поробен (2 Петр. 2:19). А подобни хора не правят това насила, против волята си, напротив, даже сами плащат за това, да постъпват по волята на този, който ги е измамил. И понеже те самите се стремят към злото, то в тях не се забелязва никакъв стремеж, въздържаност или боязън да не паднат отново.
Но не такава е борбата при тези, които се подвизават. Когато настъпват срещу тях, те отблъскват нападението, и ако ги обгаря огън, го търпят. И даже ако е налице повод за грях, те поради страх Божий се отвръщат от него. А дори някой от тях да стъпи накриво, съвсем скоро се изправя.
Защото, който е поробен от варвари, озовал се е под властта на тиранин и се радва на победите на новите си господари, той и без никакви окови и затвор охотно ще остане при враговете си, ще се сражава на тяхна страна и даже ще стане съгледвач сред съотечествениците си. Но тези, за които робството, в което са попаднали, е непоносимо, за които животът на варварите и беззаконните им нрави са отвратителни, се стремят по най-бързия начин да избягат от тях. Изчакват часа, в който ще могат благополучно да се върнат при близките си и да придобият предишната свобода, надяват се, че съотечествениците им ще им се притекат на помощ. И веднага щом се измъкнат от ръцете на враговете, начаса излизат на война против тях, сражават се за съотечествениците си и заедно с тях побеждават противника.
Затова тези, които искат да се освободят от горчивото робство на врага, трябва да въстанат против властта му и да започнат явна война срещу него, като с мъжество в сърцето му кажат думите на момците: „Нека ти е известно, дяволе, че нито гласа ти ще послушаме, нито на волята ти ще угаждаме“ (срв. Дан. 3:18).
Освен това, подвизавайки се, трябва да призовават Божията помощ и като същите момци да казват на Бога: Господи, сега ние Те следваме от все сърце и Ти се боим и търсим Твоето лице. Не ни посрамяй, но стори с нас по Твоето снизхождение и по голямата Си милост; избави ни чрез силата на чудесата Си и дай слава на името Си, Господи, та да се посрамят всички, които вършат зло на Твоите раби, да се посрамят с цялата си мощ, и силата им да се съкруши, за да познаят, че Ти, Господ Бог, си един и славен по цяла вселена (Дан. 3:41-45). И нека тиранинът обезумее от злоба, нека разпали пещта на пожеланията седем пъти по-силно - да дерзаят всички, които се надяват на Господа! (ср. Пс. 30:25) Защото жарта на пещта скоро ще се превърне в прохладен вятър и тиранинът, от когото преди са се боели, сам ще се бои даже от сянката им - толкова силна ще бъде помощта, дадена им свише.
От авва Исаак Сирин
Когато искаш да поставиш начало на добротворство, най-напред бъди готов за изкушенията, които трябва да те сполетят. Види ли, че някой с искрена вяра е започнал добър начин на живот, врагът има обичай да създава множество страшни изкушения, та човекът да се уплаши и да изостави добрите си намерения. А Бог допуска да бъдеш изкушен, за да хлопаш търпеливо на вратата Му, страхът от скръбта да поражда в разума ти спомен за Него, чрез молитвата да се доближаваш до Него и сърцето ти да се освещава чрез постоянно помнене на Бога. И ако просиш, Той ще те чуе и „ще узнаеш, че Бог е, Който те избавя“, и ще познаеш Този, Който те сътвори, укрепва и ще те пази. Защото Божият покров и Промисълът Му са върху всички хора. Но са видими само за тези, които са се очистили от греха и винаги мислят за Бога. Божията помощ и Промисъл са особено видими за тях, когато претърпят голямо изкушение заради истината. Именно тогава особено ясно ще видят помощта Му със зрението на ума си (а някои са я виждали и с телесните си очи - това зависи от силата на изкушенията).
И щом разбирали, че ги защитават, начаса отново добивали мъжество, както узнаваме за Иаков, Иисус Навин, тримата отроци, апостол Петър и други светии, подвизаващи се за Христа. На тях им се яви помощ от Бога в човешки образ, насърчавайки и вдъхновявайки ги за благочестие. И отците, които населиха пустинята, изгониха от нея демоните и я направиха обител на ангели, също бяха често посещавани от свети ангели, които по всякакви начини ги защитаваха, съдействаха им във всичко, укрепваха ги и ги избавяха от изкушенията, които свирепите бесове им устройваха. И до днес Бог не лишава от помощта Си онези хора, които изцяло са се отдали в служба Нему. Той е близо до всички, които Го призовават (Пс. 144:18).
От свети Максим
Казват, че Бог позволява на бесовете да ни изкушават поради пет причини. Първо, с цел, като нападаме и се защитаваме, да придобием способност за различаване на добро и зло. Второ, с цел, като придобием добродетел чрез борба и труд, да я пазим твърдо и постоянно. Трето, с цел, преуспявайки в добродетелта, да не се превъзнасяме с ум, а да се учим на смиреномъдрие. Четвърто, с цел, като опитаме от злото, съвършено и напълно да го намразим. И освен всичко останало, пето, с цел, като станем безстрастни, да не забравяме нито собствената си немощ, нито силата на Този, Който ни помога.
Из Патерика
Един брат бе изкушаван от бесове. Той отиде при стареца и му разказа за изкушенията, на които бе подложен. А старецът му казва: „Брате, нека изкушенията, които ти се случват, не те плашат. Защото враговете винаги завиждат и се озлобяват, щом видят някоя душа да се стреми към Бога и да се прилепва към Него. Но не може да стане така, че когато човек бива изкушаван, Бог и ангелите Му да не са наблизо и да не му протегнат ръка за помощ. А ти самият постоянно се обръщай към Него и със смирение проси помощта Му. При това по време на изкушение помни непобедимата Му сила, нашата слабост, жестокостта на враговете ни - и скоро ще получиш Божията помощ“.
Един брат попита стареца:
Как се получава така, че тези, които живеят в света, не спазват пост, пренебрегват молитвата, не посещават бдения, насищат се с всякаква храна, дават и вземат каквото искат, нападат се един друг, през по-голямата част от деня се занимават само с това да дават клетвени обещания и да не ги изпълняват... И при все това не падат, даже не казват: „Съгрешихме“, и не се отстраняват от човешкото общество. Докато ние, монасите, прекарваме цялото си време в пости, бдения, поклони, сухоядене, лишаваме се от всякакво утешение на плътта... И при все това скърбим, плачем и казваме, че сме погинали и виновни за геената огнена?
Старецът тежко въздъхна и рече:
Вярно каза, брате, че в света хората не падат. Защото, след като са паднали само веднъж, и то по най-страшния и тежък възможен начин, вече не могат да станат, а няма накъде повече да падат. Остават в предишното си паднало състояние, не разбирайки съвършено нищо, и дори не знаят, че са паднали, и каква нужда има дяволът да воюва е тези, които постоянно лежат на земята? Монасите пък се опълчват открито против врага и постоянно се сражават с него. Затова ту побеждават, ту биват побеждавани. И не се уморяват да падат и да стават, да нападат и да отстъпват, да нанасят удари и да поемат такива, докато чрез Божията благодат не надделеят и не закалят всичко слабо и немощно, каквото е имало в тях. И тогава ще се помирят съвършено с Бога и ще намерят покой, постоянно наслаждавайки се на мира и радостта Му.
Авва Пимен разказа за авва Йоан Колов, че помолил Бога и всички страсти го оставили и не го безпокоели повече. Отишъл и рекъл на един старец:
Струва ми се, че придобих покой и нямам никаква борба.
А старецът му казва:
Иди и моли Бога борбата да се върне при теб. Защото чрез борбата душата преуспява.
Тогава аввата отново помоли Бога, този път - да му даде борба и оттогава не се молеше, тя да го остави на мира, а казваше: „Господи, дай ми търпение в борбата“.
Авва Коприй каза: „Блажен е който търпи мъчение е благодарност“. Самият той се разболя, дълго време бе прикован към постеля и при все това благодареше на Бога и отсичаше собствената си воля.
Един старец разказа, как един брат девет години бил изкушаван от помисъл. И от предпазливост се самоосъждал, казвайки: „Погубих си душата“, и считал, че сам е виновен за помисъла си. Но след това не издържал и се отчаял, макар да не би следвало. Тогава си казал:
Щом вече съм погинал, ще ида в света.
И когато вече решил и тръгнал, по пътя чул глас: „Деветте години, през които търпя изкушение, ти спечелиха венци. Така че се върни на мястото си и Аз ще те успокоя от помисли“. И щом се върнал, братът придобил покой. Оттук се вижда, че именно борбите дават венци.
Един старец каза:
В началото, когато монахът току-що е приел пострижение, на бесовете не им се позволява да изкушават силно човека, за да не би това да го порази и уплаши и той веднага да се върне в света. А след като монахът прекара известно време в труда си, тогава вече до него биват допускани борба с плътски пожелания и с всякакъв вид сладострастие, както и с гняв, ненавист и други страсти. И тогава човек трябва само да се смирява и да плаче, а да обвинява и осъжда само себе си. Чрез изкушенията той се учи на търпение, опитност и разсъждение и накрая със сълзи се обръща към Бога.
От това някои се смутиха, не понесоха тежестта на скръбта, подхлъзнаха се в бездната на отчаянието и със сърцето си отново се обърнаха към света, а някои направиха това и с тяло. Но ние, братя, нека никога не се отчайваме и не бъдем малодушни. Напротив, твърдо и мъжествено да търпим изкушенията, като благодарим на Бога за всичко, което ни се случва. Защото благодарността към Бога винаги разрушава всички козни на врага.
Както този, чиито ръце целите са в смола, може да ги почисти само с елей, така и ние, като се осквернихме с греха, ще бъдем очистени от милостта и чо- веколюбието на нашия Спасител Иисус Христос. Към Него и да прибягваме при всички изкушения и с благодарност за всичко усърдно да просим помощта Му. И тогава ще видим колко лесно е да бъде победен врагът и колко слаб и безсилен е станал той пред нас.
Старецът каза:
- Щом Бог поради дълготърпението Си ни прощава, когато постъпваме лошо, нима няма още повече да ни помага, когато пожелаем да вършим добро?
От свети Ефрем
Който иска да угоди на Бога, да стане Божий наследник във вярата, да се роди от Светия Дух и да бъде осиновен от Бога, трябва преди всичко да се запаси е търпение и издръжливост. Трябва мъжествено и с благодарност да понася всички скърби и огорчения, били те телесни болести и страсти, дързост и охулване от човеците или всякакъв вид невидима бран, която се ражда в душата по лукавството на злите духове.
Тези духове се стремят да хвърлят душата в слабост и униние. А Бог поради домостроителство допуска всеки да бъде изкушаван с различни скърби, за да проличат тези, които Го обичат от цялото си сърце. А такива хора мъжествено и с благодарност търпят всичко, което лукавият им причинява, не се отказват от надеждата и вярата в Бога, а винаги с вяра и дълбоко търпение очакват избавление от скърбите чрез благодатта. Само така ще успеят да се справят с всички изкушения и да получат награда и тогава също ще станат наследници на Царството. Защото са вървели по стъпките на всички светии от сътворението на света насам и на Самия Господ и са им станали съучастници не само в мъченията, но и в славата.
Тъй че погледни и ще видиш как от самото начало всички отци - патриарси, пророци, апостоли, мъченици - успяха да угодят на Бога. Те вървяха по пътя на скърбите и изкушенията и мъжествено и с радост търпяха всички трудности, търсейки силно желаната награда. И Писанието казва: кога пристъпваш да служиш Господу Богу, приготви душата си за изкушение: оправи сърцето си и бъди твърд, и не се смущавай във време на посещение (Сир. 2:1-2). С други думи, гледай към Господа и укрепвай чрез надежда в Него. И апостолът казва: Ако пък оставате без наказание, което е общо за всички, тогава сте незаконни деца, а не синове (ср. Евр. 12. 8). И на друго място се казва: „Приемай всичко, което ти се случва, като добро, знаейки, че нищо не става без Бога“. И Господ благославя тези, които заради Него се подвизават и търпят жестоки страдания, било то явно, от хора, или тайно, от лукави духове. А тези лукави духове, както бе казано, се опълчват срещу боголюбивата душа и и причиняват множество скърби, за да изпадне тя в малодушие и отчаяние и за да не и позволят да достигне до живота. Така че изкушенията изпитват душата дали обича, или не обича Бога и с това показват дали е достойна, или не е достойна за Него.
Затова всеки човек, който иска да угоди на Бога, преди всичко трябва твърдо да поддържа търпението и надеждата. И тогава ще успее да издържи и да премине успешно през всички опълчвания и нападения от страна на лукавия. Защото Бог допуска изкушения до душа, която се надява на Него и Го очаква, съвсем не за да я обремени свръх силите и и с това да я доведе до крайност. И лукавият изкушава и измъчва душата не колкото му е угодно, а колкото Бог му позволява. Нашият Творец знае колко силно изпитание, колко силна жега е способна душата да изтърпи, и точно толкова и му позволява.
Например грънчарят, щом извае съдовете, знае колко време трябва да ги държи на огън (защото, ако не ги изпече на огън, хората не ще могат да ги използват). И не ги държи в пещта повече от полагащото се време, в противен случай те ще се препекат и щ
е се спукат; но и не ги изважда по-рано от това време, в противен случай те ще останат чупливи и негодни за употреба. И добитъка не товарим с еднакъв товар, а според силите на всяко животно. А и на кораба има специални знаци, по които се вижда, до какъв предел може да бъде натоварен, така че плаването да бъде безопасно за товара.
Бог даде на хората това знание и разбиране за видими и тленни неща и те могат уверено да се разпореждат с тях! Не би ли трябвало Сам Подателят на разсъдък и мъдрост в още по-голяма степен да знае от колко и какви изкушения се нуждае душата, ако се стреми да Му угоди, тъй че и да Му бъде угодна, и да има сили да достигне до Царството Небесно?
От конопените стъбла не ще се получат тънки нишки, ако не ги бият дълго. При това колкото повече ги разнищват и очукват, толкова по-чисти и годни за употреба стават те. Точно по същия начин и боголюбивата душа, ако я изпитват и изнуряват с множество изкушения и скърби и ако тя мъжествено ги търпи, става по-чиста и годна за духовен труд. И накрая тя с радост ще достигне до дверите на Царството и ще бъде вечна наследница на чертога на небесните блага.
ГЛАВА 30
За това, че за всичките си провинения трябва да обвиняваме не бесовете, а себе си. Защото Божията помощ е толкова голяма, че дори бесовете не могат да навредят на усърдния. И за това, че Бог допуска на хората да им се случват изкушения според силата им
Из Патерика
Авва Антоний каза, че Бог не допуска върху съвременното поколение борби, каквито древните са имали, понеже знае, че сегашните хора са немощни и не ще понесат толкова.
Авраам, послушник на авва Агатон, попита авва Пимен.
Какво да правя, ако внезапно ме нападнат бесове?
А теб нападат ли те бесове? - попита на свой ред старецът. - Те ни нападат само когато не изпълняваме похотите си. Защото нашите бесове са собствените ни похоти - точно те ни измъчват, за да ги изпълняваме. А ако искаш да знаеш кого са нападали бесовете, знай: нападали са Мойсей и подобните
на него.
Един брат попита авва Памво:
Защо бесовете ми пречат да правя добро на ближния.
Не говори така - каза старецът, - иначе по- твоему ще излезе, че Бог е лъжец. По-добре кажи: „Аз самият не искам да бъда милосърден“. Защото Сам Господ вече каза: Ето, давам ви власт да настъпвате на змии и скорпии и на всяка вражеска сила; и нищо няма да ви повреди (Лук. 10:19).
Един брат попита авва Сисой:
Как да устоя против страстите и бесовете?
И старецът отговори:
Всеки от нас бива изкушаван от собствената си похот.
Света Синклитикия каза: „Колкото повече успехи постигат борците, толкова по-силни противници стрещат“.
Веднъж авва Мойсей бе силно нападан от блудна страст. И когато не можеше повече да седи в килията, той отиде и сподели това с авва Йосиф. Старецът го помоли да се върне в килията си, но той отказа и рече: „Не мога повече, авва“. Тогава аввата го взе със себе си, заведе го на покрива на една сграда и му казва:
Погледни на запад.
Той погледна и вижда множество бесове. Те бяха в смут и крещяха като пред сражение.
Авва Йосиф пак му казва:
Погледни на изток.
Той се обърна и видя безбройно множество свети
ангели в цялата им слава. И старецът му рече:
Това са тези, които Господ праща на помощ на светиите, а тези, които са на запад, са противниците им. Но тези, които са с нас, са повече. Така че се дръж и не се бой от нищо.
Тогава авва Мойсей благодари на Бога и като набра мъжество, се върна в килията си.
Един старец каза:
В началото, когато монахът току-що е приел пострижение, на бесовете не им се позволява да изкушават силно човека, за да не би това да го порази и уплаши и той да се върне в света. Но според мярата на изминалото време и на преуспяването в подвига до него биват допускани борби с плътски пожелания и е всякакъв вид сладострастие.
И когато търпи огорчения, му се налага да се сми- рява, да плаче, да се самоосъжда и самоупреква за всичко, е което е грешил и греши. Така чрез изкушения той се учи на търпение, опитност и разсъждение и със сълзи се обръща към Бога. А Бог винаги разрушава козните на врага и дава по мъничко на човека. Но някои паднаха духом и или свършиха със себе си, или се върнаха в света, понеже печалта ги погълна.
От авва Касиан
Авва Серен каза:
„Не е възможно един и същ демон да внушава на човека всяка страст. За всяка страст има определени духове, които внушават само нея. Едни изпитват наслада от нечистота, от сквернотата на похотите и от тяхната смрад, други - от богохулства, един се радва на гняв и ярост, а друг - на униние, един - на тщеславие, а друг - на гордост. И на всеки дух му харесва да внушава именно страстта, която, както той забелязва, душата приема с охота.
Те сеят зло и досаждат на човеците не по един и същ начин, а в зависимост от времето, мястото и лицата. Ту си помагат един на друг, ту се сменят един друг, но при това не спазват нито строга последователност, нито ред. Защото е казано: Разпътник търси мъдрост, и не намира (Притч. 14:6), и още: А враговете ни са неразумни (Втор. 32:31 - според превода на седемдесетте). Когато воюват против нас, те достигат до някакво съгласие и затова, както казах, в зависимост от времето и мястото си отстъпват един на друг. Защото никой не може едновременно да робува на тщеславието и да се разпалва от блудна страст, да се надува от гордост и заедно с това да се унижава с чревоугодие, да избухва в глупав смях и в същото време да бъде терзан от страстта на гнева. Всеки дух трябва да си спазва реда, за да воюва с човека. А ако бъде поразен и отстъпи, отстъпва бранта на дух, който е по-силен от него.
Следва да се знае и че не всички бесове са еднакво свирепи и силни, но всеки притежава свое действие, своя сила и свои намерения. На Христовите подвижници, които току-що поемат по пътя на добродетелта и са още слаби, противостоят по-слаби духове. Когато тези духове бъдат победени, вместо тях встъпват в борба духове с по-висок чин. Ако духовната бран не бе по човешките сили, никой от подвизаващите се не би устоял пред такъв брой силни и безпощадни врагове. Ако човеколюбивият Христос не бе посредник, не определяше правилата и не съдийстваше на това състезание, човек изобщо не би могъл да отблъсква нападенията им. Той следи борбата да се води като равен с равен, да ни е по силите. Отстранява противниците, забранява им прийоми, които са прекалено сложни за нас, и по думите на Писанието не допуска да бъдем изкушени повече от силата ни, а заедно с изкушението ще даде и изход, за да можем да търпим (ср. 1 Кор. 10:13).
Струва ми се, че и самите бесове не без труд и не без болка водят тази борба. Те също си имат свои мъчнотии и скърби, особено когато се срещат в единоборство със силни и издръжливи бойци. И апостолът потвърждава това. Той казва: Нашата борба не е против кръв и плът, а против началствата, против властите, и т.н. (Еф. 6:12). И още: удрям не като да бия въздух (1 Кор. 9:26). И на друго място: С добрия подвиг се подвизавах (2 Тим. 4:7). А където има подвиг, състезание, борба, там има и мъчнотии, и труд, и болка и за двете страни. Ние се радваме на победите над тях и се огорчаваме от пораженията. И те чувстват същото. Радват се, когато ни победят. А ако независимо от всичките си усилия не успеят да надделеят и загубят боя, целият срам от предишните ни поражения пада върху тях по думите на Писанието: злобата му ще се обърне върху неговата глава (Пс. 7:17) и още: мрежата му, която е скрил за мене, да улови самия него (Пс. 34:8).
И пророк Давид знаеше всичко това. Той ясно виждаше с вътрешните си очи тази невидима бран, знаеше, че враговете се радват на нашето падение, и затова казва на Бога: Просвети очите ми, за да не заспя сън смъртен; да не каже врагът ми: „надвих му“. Да се не зарадват гонителите ми, ако се поклатя. (Пс. 12:4-5). И още: да не тържествуват над мене ония, които враждуват неправедно против мене... да не казват в сърцето си: „добре! (добре!) тъкмо по душата ни!“ Да не казват: „погълнахме го“ (Пс. 34:19, 25). Но пророкът възпя срама, който ги обзема след поражение, молейки се на Бога против тях: В стид и срам да потънат всички, които се радват на моето нещастие (Пс. 34:26). А Иеремия каза: Нека се посрамят моите гонители, но аз не ще се посрамя; нека се разтреперят, но аз не ще се разтреперя; напрати върху тях злочест ден и съкруши ги с двойно съкрушение (Пер. 17:18). И действително, когато побеждаваме бесовете, ги постига двойно съкрушение: първо, поради това, че човеци достигат до святост, а те я имаха и я загубиха; и второ, поради това, че бидейки духове, търпят поражение от плътски и тленни същества“.
От свети Максим
Някои казват, че ако не би имало някаква чужда сила, увличаща ни към зло, не би имало и зло в битието. Но тази сила не е нищо друго, освен невнимание към естествените стремежи на ума. Защото тези, които се отнасят с внимание към това, винаги постъпват добре и никога - лошо. И ако искаш да бъдеш такъв, прогони невниманието - и заедно с него ще изгониш и злото. Защото злото е грешка при различаване на вътрешните смисли, откъдето следва и неправилната употреба на нещата. В природата на разумното ни начало е да се подчиняваме на божествения Логос и да властваме над неразумното в нас. Така че нека спазваме този ред във всичко - и тогава злото няма да съществува и нищо няма да ни увлича към него.
Из Патерика
Говори се, че веднъж авва Исаия взел една кошница, отишъл на хармана и казал на стопанина:
Дай ми жито.
А ти жънал ли си жито, авва? - попитал го онзи.
Не - казал старецът.
Тогава как ще стане това? Не си жънал, а искаш да вземеш - му казва стопанинът.
Нима на този, който не е жънал, не му дават заплата? - попитал старецът.
Не - отговорил собственикът на хармана и старецът си тръгнал.
А учениците, когато видели, че той постъпил така, се хвърлили в нозете му и го помолили да им обясни защо е направил така. И старецът им отговорил:
Така постъпих в знак на това, че ако някой не
се труди, няма да получи заплата от Бога.
Един старец живееше в пустинята на дванайсет мили от вода. И един ден, отивайки за вода, изпадна в униние и каза:
Какъв е смисълът от тези мъчения? Ще ида да живея близо до водата.
Току-що бе произнесъл това, когато чу, че някой върви след него. Обърна се и видя, че някой върви след него и брои крачките му.
Ти кой си? - го попита старецът.
Ангел Господен - отговори онзи. - Изпратиха ме да броя крачките ти и да ти дам награда.
Щом чу това, старецът се ободри и доби кураж. Нещо повече, премести килията си с пет мили по- навътре в пустинята, така че разстоянието до водата стана седемнайсет мили.
Говори се, че пещерата на авва Херемон Скитски била на четирийсет мили от църквата и на дванайсет мили от вода и от блатото, където събирали вейки за кошници. И старецът не унивал, макар постоянно да събирал материал за ръкоделие, да носел вода, а в неделни дни да му коствало големи усилия да ходи на църква...