ГЛАВА 31
За това, че който е пристъпил към подвиг, трябва да приема монашество едва след дълго упражняване в добродетелите. Защото монашеското звание е високо и трябва да служи за полза на душата и за спасение
Из житието на свети Иоаникий
Минаха дванайсет години, откакто свети Иоаникий бе почнал да се подвизава в пустинята, и той получи откровение свише да напусне мястото, където живееше, да се засели в Еристийската обител и да приеме монашеско пострижение. Защото начинът на живот, който водеше, колкото и труден и висок да бе, бе само преддверие към големите му монашески подвизи.
Така през лятото той отиде в посочената му обител и сподели видението си със Стефан, който бе игумен на местните монаси. А той незабавно прочете над него молитви по установения чин и го облече в монашески одежди. И когато светият, който и до монашеството бе живял монашески живот, се облече в монашески образ, той премина от едни подвизи към други, още по-големи, и заживя още по-строго.
Из житието на преподобни Алипий
Мълвата правеше великия Алипий известен навсякъде и мнозина, не само мъже, но и жени, се обръщаха към покаяние. А понеже броят им вече нарасна, той построи две сгради на разстояние една от друга, в които настани поотделно едните и другите. При това даде на подвижничките правило, или по-точно даже заповед, никога да не се показват пред очите на лица от мъжки пол и никога да не ги гледат. И те толкова строго спазваха тази заповед, че макар светият неведнъж да им позволяваше да се видят с родителите си, било по повод на смърт, било поради други обстоятелства, те винаги отказваха. С това желаеха да покажат, че заповедта на духовния отец е по-важна от нуждите на естеството.
Случи се така, че и майката на преподобния живееше заедно с тях. Тя спазваше същото правило, което всички спазваха, но не искаше да приеме монашески образ като тях, макар, както вече бе казано, да бе жена с удивителна добродетел. Напротив, на многобройните молби от страна на сина си отговаряше с отказ, казвайки, че между прислужница и монахиня няма разлика. Но едно божествено съновидение я убеди в обратното и тя сама започна горещо да моли сина си за това.
А и се присъни, че чува как тези свети жени пеят в строен хор. Възрадва се духом и пожела да влезе в дома, откъдето се чуваше чудният хор, за да се присъедини към него и да стане една от пеещите. Но този, който стоеше на входа, не и позволи да влезе и каза, че на Божиите отроковици не им прилича да общуват с нея, ако не е приела същия образ като тях. Тогава я обзе смут и тя се събуди.
Веднага отиде при светия, разказа му видението си и започна да го моли за това, от което преди е такова упорство се бе отказвала.
Така, като прие монашество, тя се присъедини към тези, на които и дотогава приличаше по начин на живот. А сега, след като пося толкова много семена на праведност, с радост жъне плодове на безсмъртие.
Из Патерика
Един старец каза: „Вярвайте ми, чеда, цар, който се е отрекъл от света и е станал монах, е достоен за голяма похвала и голяма слава. Но също толкова голям срам заслужава монах, който изостави чина си и стане цар. Защото в умозримото има несравнено повече почит, отколкото във видимото“.
Един старец, който бе голям прозорливец, свидетелстваше: „При пострижението на монах, когато той се облече в одеждите си, видях същата благодат и сила, каквато видях при Кръщението“.
От свети Ефрем
Не унивай, брате, в очакване на времето, когато ще приемеш монашески образ. Работата е там, че врагът внушава на някои неразумното желание да искат пострижение, преди да им е дошло времето. Но ти, възлюбени брате, бъди ревностен да угодиш на Бога, търпи и помни словата на апостола: дори и ако можеш да станеш свободен, още повече се възползувай от робството (1 Кор. 7:21). Погледни древните и ще видиш, че всички светии достигаха до получаване на обещаното чрез търпение и твърдост. Затова всеки ден увещавай себе си към това, та да станеш заедно с тях сънаследник на Небесното Царство.
Спомни си, нима патриарх Иаков не работи за Рахил четиринайсет години на Лаван в Месопотамия, денем в жега, а нощем - в лют студ? Нима и Йосиф Прекрасни не работи много години в чужда земя? Защото е писано, че Йосиф, още момче на седемнайсет години, пасеше стадото (на баща си) заедно с братята си (Бит. 37:2). А по-нататък се казва: Йосиф беше на трийсет години, когато се представи пред фараона (Бит. 41:46). И Господния слуга Мойсей живя четирийсет години в Мадиамската земя. А и синовете Израилеви влязоха в обетованата земя едва след четирийсет години. Но погледни най-вече Авраам - след колко години получи обещаното? И всички светии получиха обещаното само след като показваха търпение. Тъй че и ти със смирение потърпи Господа (Пс. 26:14 - по превода на седемдесетте) и в благоприятно време Той ще извърши и ще изведе като светлика твоята правда, и твоята справедливост — като пладнина (Пс. 36:5-6).
А ако те удостоят със светия монашески чин, не се превъзнасяй пред тези, които са останали да чакат за следващата година. Защото доблестта не е в това, да постигнеш нещо пръв, а в това, да устоиш докрай. Тъй че, когато приемеш пострижение, не си казвай: „Сега съм избавен от всички грехове“. Но от този час насетне още повече се подвизавай в добродетелта, за да не си причиниш изключително тежка вреда. До днес си се грижил за собственото си спасение и поради това, че си се стремял към по-голямото. До днес си бил в преддверието, а сега влезе вътре.
Именно сега ще стане ясно към кой път се стремиш - към този, който е широк и просторен, но води към погибелта, или към този, който е тесен и скръбен, но води към вечния живот. Затова не бъди небрежен към себе си, че инак ще изгубиш всичко, което си постигнал с тежък труд. Никога не излизай от килията без горна дреха, тоест мантия, дори работата да е крайно спешна; първо я облечи и после излез. За монаха е срамно да ходи като момченце само по левитон или коло- вий. Защото е писано: опаши се и обуй си обущата (...) облечи дрехата си и върви след мене! (Деян. 12:8).
От авва Исаия
Ако най-напред не бе изцелил всички човешки страсти (заради което и стана човек), нашият Господ
Иисус Христос нямаше да възлезе на Кръста. Защото допреди Господ да дойде в плът, човекът бе сляп, ням, разслабен, глух, прокажен, хром и мъртъв в цялата си природа. Но когато Господ стори милост и слезе при нас, Той възкреси мъртвото тяло. И направи така, че хромият проходи, слепият прогледа, немият проговори и глухият прочу. Възкреси човека обновен и избавен от всички болести и едва тогава възлезе на Кръста.
И заедно с Него повесиха двама разбойници, при което този, който бе отдясно, Го прославяше и просеше: Спомни си за мене, Господи, кога дойдеш в царството Си! (Лук. 23:42); а онзи, който бе отляво, Го хулеше. Тук смисълът е, че умът, преди да възкръсне от нерадението, остава във враждебно състояние. Но ако нашият Господ Иисус Христос възкреси ума от нерадението и му даде да прогледне и да види всичко, той може да възлезе на кръста. Тогава враждебната страна започва да го хули с тежки думи с надеждата, че умът ще се смути, ще се откаже от страданията и отново ще се върне в състоянието на нерадение.
Ето какво означават двамата разбойници, на приятелството между които Господ сложи край. Единият от тях Го хулеше, желаейки, както вече казах, да Му отнеме надеждата. А другият търпеше и Го молеше, докато не чу: Днес ще бъдеш с Мене в рая, и вкуси от Дървото на Живота.
Из Патерика
Авва Диоскор рече:
- Братя, по Божията милост приехме светия образ и вече толкова време го носим. Така че нека се постараем в нужния час да се окажем в сватбарска премяна. Защото, ако се облечем с небесни одежди, не ще останем голи. А ако се окаже, че не сме в такива одежди, какво ще ни остане да правим, братя? Явно и ние ще чуем същия глас: Хвърлете ги във външната тъмнина; там ще бъде плач и скърцане със зъби (вж. Мат. 22:13). Какво разкаяние ще почувстваме тогава! Какъв срам, каква непоносима скръб ще ни обземат, щом видим, че отците ни са грабнали Небесното Царство, а нас ангели за наказание ни изхвърлят във външната тъмнина и във вечния огън!